Nytt navn, ny identitet, ny nettside, studiooppgraderinger & en hel del reklamefilmer
Nå som vi nærmer oss slutten av 2021, passer det fint med en oppsummering av året.
I likhet med året før, har 2021 vært preget av den pågående pandemien. Men til tross for dette, har vi hatt stor etterspørsel etter reklamefilmer - både digitalt og lineært. Matindustrien spesielt, har hatt et kjempeløft i omsetning de to siste årene og vi har hatt stor etterspørsel på reklamefilmer for nye matprodukter.
Tidligere i år gjennomgikk vi en navneendring fra Bryng Film til Stories for å tilpasse vår profil og hvem vi skal være i årene som kommer. Vi har utviklet en ny nettside, både på norsk og engelsk, for å tiltrekke oss både nasjonale og internasjonale kunder. Samarbeidet vårt med Sporenstrek Reklame og Studio Ask utviklet seg også dette året. Fra å leie kontorlokaler i Studio Ask, går vi nå inn som leietakere av studiodriften sammen med Sporenstrek Reklame. Et nytt driftsselskap for studioet er nå etablert og skal drive utleie av lokalet fremover. Vi ser økt etterspørsel eller utleie av studioet til både film og foto, men vi har også åpnet opp for utleie til private selskaper og eventer fremover.
Nettsiden til Studio Ask er også oppdatert dette året, med helt ny layout og design. I tillegg har vi fått på plass en bookingkalender, slik at det blir enkelt for våre kunder og klienter å booke. Besøk Studio Ask sin nye nettside her: Studio Ask. Dersom du har du noen spørsmål angående studiobooking, kan du ta direkte kontakt med bookingansvarlig på: booking@studioask.no
WEB-SERIE FOR DNB EIENDOM
Pressworks har sammen med DNB Eiendom jobbet med å utvikle en ny kampanje for deres eiendomsmeglere rundt om i landet. DNB som har over 50 lokale kontoret i Norge, og ønsker å vise sin lo
kale kunnskap i områdene de er tilstede. Den nye kampanjen “L for lokalkjent” er en helt ny landingsside med kombinert tekst og video som trekker frem spennende boligområder i byene de representerer. Hver by har sin egen landingsside og en medfølgende mini-episode med en representant fra byen vi besøker. Kristen Grøsland, som er salgssjef i DNB, fungerer som en oppsøkende programleder. Stories har filmet og produsert alle disse filmene. Prosjektet er fortsatt under pilot-testing, så du skal ikke se bort fra at det blir flere episoder også i 2022. Takk til Pressworks og DNB Eiendom for et flott samarbeid gjennom hele 2021.
REKLAMEFILMER FOR Q-MEIERIENE
Reklamebyrået McCann ønsket en reklamekampanje der vanlige folk viste frem sine frokostvaner med Q-Frokostyoghurt. Sammen med hele teamet i Sporenstrek Reklame utviklet vi en rekke 15-sekunders reklamefilmer for online-distribusjon. Josefin Linder hadde ansvar for stillfoto i denne kampanjen.
I en tid med pandemi dukker det stadig opp uforutsette situasjoner. Så når vår regissør Christian Schüssler havnet i karantene dagen før opptak, tok vår eminente husfotograf, Josefin Linder, over rollen som regi, med god hjelp fra Christian over Zoom. For å redusere personer på opptak, var dette også første gangen vi streamet kamerasignalet via Zoom, slik at flere kunne være delaktige under produksjonen. Denne arbeidsmetoden har vist seg å være svært effektiv for våre kunder, da de parallelt kan jobbe med andre prosjekter samtidig som de har direkte dialog med produksjonsteamet i studio. Denne løsningen tilbyr vi nå alle våre kunder helt gratis på alle studio-produksjoner. Tusen takk til McCann, og spesielt takk til kreatørene Stian og Jan-Petter for samarbeidet på dette prosjektet.
BEHIND THE SCENES
GRILLKAMPANJE FOR SALMA
Markedsavdelingen i Salma ønsket en grillkampanje for deres Limited Edition urte-grillburger. Sammen med Sporenstrek Reklame utviklet vi en 12-sekunders reklamefilm tilpasset online distribusjon i alle formater. For og utnytte opptaksdagen maksimalt, filmet vi også en inspirasjonsfilm om kreative metoder du kan bruke Salma på gjennom sommeren. En stor takk til våre samarbeidspartnere i Sporenstrek Reklame, og ikke minst til markedsteamet i Salma for et godt samarbeid.
REKLAMEFILMER FOR NORDEA
Nordea ønsket å portrettere tre av sine ansatte innenfor tre forskjellige avdelinger. Nordea selv valgte ut tre aktører i sin bedrift og vår regissør Christian Shüssler loset dem gjennom opptakene som gikk over tre dager. Med et lite crew klarte vi å jobbe effektivt og med mange lokasjoner på en dag. Resultatet ble tre sjarmerende 30-sekunders portretter hvor Nordeaansatte snakker om hverdagen, jobb, pandemi og fritid. Reklamefilmene er beregnet for TV og digital visning, og du kan se de her:
STRØMMESTIFTELSEN
PR-Byrået Släger skulle lage en kampanje for veldedighetsorganisasjonen Strømmestiftelsen. Kampanjen het “Veien ut av fattigdom starter ved første skoledag”, og de ønsket å portrettere en jente som bor i Afrika under meget fattige forhold. Grunnet pandemien kunne vi selvsagt ikke reise til Afrika, så vi ble nødt til å bygge Afrika-scenen inne i vårt studio. Petter Aker bygde et hus som lignet typiske “afrikahus” over fem dager. Han ordnet også med sand utover hele studio, slik at vi
virkelig fikk følelsen av å være i Afrika. Uffe Mulvad var lysansvarlig og sikret at “huset” ble lyssatt troverdig i stil. Släger var produksjonsansvarlig for hele kampanjen, og hyret også inn en musiker til å lage et lydspor med den kjente sangen “Lisa gikk til skolen”.
Takk til Henning og teamet i Släger for et strålende samarbeid! Du kan se videoen her:
REKLAMEFILM FOR PORSCHE CENTER OSLO
Reklamebyrået Logoz skulle lage en reklamefilm for sin kunde Porsche Center Oslo. Porsche skulle åpne et nytt showroom på Aker Brygge som også var en kaffebar. Sammen med mikrobrenneriet Supreme Roastworks lansert de et nytt konsept der høykvalitets kaffe ble tilbudt samtidig som du kan bestille en ny bil. Siden kafeen ikke var ferdig før lansering, måtte vi være litt kreative og bruke Supreme sin filial på Torshov som vår kaffe-filial.
Resultatet ble en to dagers innspilling fordelt over to måneder. Ved lansering lagde vi en 30-sekunders reklamefilm som lekte med kaffe og bilkjøring kryssklippet om hverandre. Etter sommeren lagde vi andre del av reklamefilmen der vi besøkte deres nye kafé på Aker Brygge og klippet denne inn i eksisterende film.
Det å filme bil er noe av det morsomste man kan gjøre, men det krever en spesialrigg for å filme i fart. For denne produksjonen valgte vi en BlackArm med gyrostabilisator som henger bak på en følgebil. Uffe Mulvad som var foto på første del av filmen, og styrte gimbal og kamera under bilkjøring. Motion Air leverte utstyr og teknikker til riggen. Takk til hele crewet for noen fartsfylte dager på opptak.
INTERNFILM FOR LUNDIN
Lundin drifter flere oljerigger ute i Nordsjøen og er en av sponsorene til hopplandslaget i Norge. Lundin ønsker derfor å invitere noen av deres fremste utøverne på hopplandslaget og deres trener, Alexander Stöckl på et besøk på Edvard Grieg plattformen i Nordsjøen. Undertegnede måtte ta et oppfriskningskurs på sitt Offshore sertifikat for å kunne bli med på turen.
To dager med helikoptervelt, brannøvelser og redningsflåteøvelser på Nutec, Nesodden måtte til, og så var det videre ut på plattform med Maren Lundby, Halvor Granerud og Alexander Stöckl. To veldig morsomme opptaksdager på oljeriggen ble en informasjonsfilm om sikkerhetsvurderinger i både hoppsporten og oljearbeid. Filmen er dessverre ikke tilgjengelig for offentlig visning.
JUBILEUMSFILM FOR VITUSAPOTEK
Vi fikk anledning til å pitche oss inn til reklamebyrået McCann når deres kreatører Kim og Siv skulle realisere deres idé for jubileumsfilmen til Vitusapotek. Vitusapotek feiret 20 år i 2021 og ønsket i den anledning å lage et portrett som viste frem deres kunder gjennom de siste 20 årene.
Christian Schüssler gjorde regi og Espen Olsen fra iProduksjon var fotograf. Over tre dager i Oslo-området filmen vi på over 7 lokasjoner med med et crew på under 15 personer. Vi hyret på Jakob Oftebro som voiceover artist og denne gangen satt vi klipp og etterarbeid til Uhørt. Et utrolig dyktig etterarbeidshus. For å legge kronen på verket, kjøpte vi rettigheter til Fay Wildhagen sin låt Into The Woods.
Takk til Vitusapotek og McCann for et strålende samarbeid og et kjempebra resultat! Takk til vårt crew som stod på fra morgen til kveld for og få dette prosjektet i land på rekordtid.
OPPSUMMERING
2021 har vært et hektisk og innholdsfylt år. Aldri før har vi hatt så stor variasjon i oppdragsmengde og formater innenfor reklamesjangeren og når jeg skriver denne teksten i stille og fredelige omgivelser på ferie i Zanzibar, så kan jeg ikke annet enn å glede meg til at 2022 skal sette fart. Jeg vil rette en ekstra takk til alle de dyktige frilansere som har vært med oss gjennom dette året. Adrian Axel har hatt en viktig jobb som assistent i studio, samt på opptak. Han tar alltid på seg nye utfordringer med et smil. Takk Adrian for god innsats - vi setter stor pris på å ha deg på teamet.
Uffe Mulvad har kommet inn i teamet som en utrolig dyktig lysmann og har bistått på flere av våre produksjoner gjennom 2021. Han har vist seg å ha det ekstra øye etter detaljer og vil få mer ansvar også på fotosiden gjennom det neste året.
Regissøren Christian Schüssler har vært en viktig brikke for at produksjonene har holdt høy kvalitet, selv på svært pressede budsjetter. Å beskrive viktigheten av en regissør som har overordnet kreativ ansvar på en produksjon er vanskelig å formidle, men det er en helt uunnværlig ressurs til teamet og har alt å si på sluttresultatet til enhver film. Christian har en unik evne til å regissere aktører på sett og utvikle produksjoner i forkant.
I tillegg til våre dyktige frilansere har vi i år også hatt en praktikant hos oss hele høsten. Kristina Maria Lagahino Erland fra studiet medier og kommunikasjon på Oslo Metropolitan University, startet hos oss i august og har vært med på alle våre produksjoner det siste halvåret. Hun har hatt en bratt læringskurve og har vært stor ressurs på alle opptak. Vi gleder oss til å følge reisen hennes videre!
Sist, men ikke minst, vil jeg rette en ekstra stor takk til min samboer Kari Marie Sandbukt, som har kommet inn i driften med ansvar for markedsføring og aktivitet i våre sosiale medier. Vi produksjonsselskaper som jobber med markedsføring er ofte dårlig til å markedsføre oss selv, og dette har vi tenkt å gjøre noe med. Kari, som også jobber med markedsføring for flere andre kunder som frilanser, har ansvaret for både vår organiske aktivitet, men også annonser i betalte kanaler.
Vi hadde aldri vært det vi er i dag uten samarbeidet med Sporenstrek Reklame ved Monica Sjøli. Sporenstrek har åpnet opp et helt nytt marked innen matreklameproduksjoner, og i løpet av de siste seks årene har produksjonene våre vokst betraktelig. Tusen takk til hele teamet i Sporenstrek Reklame for både selskap i lokalene og våre felles produksjoner gjennom 2021. Monica, Ine, Josefin og Mia - dere er gull å jobbe med!
Vi har mange spennende prosjekter allerede for 2022 og ser frem til å starte med nok et innholdsrikt produksjonsår.
Vi ønsker alle våre samarbeidspartnere og kunder et riktig godt nytt år!
Med vennlig hilsen,
Peter Bryng
Daglig leder