Å filme 1000 bilder i sekundet (FPS) krever en gjennomarbeidet arbeidsflyt både med tanke på datamengder og lys. For å filme såpass mange bilder i sekunder, kreves det enorm lyskapasitet.
Under årets største event for motebransjen, Costume Awards, filmet vi med det som kalles "glambot". Da filmer vi med et Phantom Flex 4K kamera som skyter 1000 FPS på roboten Bolt Jr+. Ved å filme såpass mange bilder i sekundet kan vi gjøre bildene om til slow-motion. Disse klippene skulle gjestene få tilgang til allerede samme kveld, så en klipper satt og redigerte mens vi filmet utover kvelden.
Eventet foregikk på Ekebergrestauranten, og under befaringen i forkant oppdaget vi at det ikke var nok strømkapasitet på stedet til å gjennomføre opptaket med de lampene vi vanligvis ville ha brukt. Derfor måtte vi tenke alternativt.
Lysrigg:
En high-speed innspilling krever utrolig mye lys, siden lukkeren på kameraet går veldig raskt. Vi hadde kamera på 950 FPS, shutter på 180 grader, ISO på 800 (native) og en rask vidvinkelobjektiv av typen Angenieux EZ-2 15-40mm T2/FF.
Normalt sett anbefales det å bruke HMI-lamper til denne type produksjoner. De er flickerfrie og har en pent lys. HMI-lamper er en velkjent lampe brukt i filmproduksjoner i årevis, men har også noen begrensinger:
Lampene er store og krever utrolig mye strøm. Vi har tidligere brukt en 18K Arri HMI. Denne drar 18 000 watt med strøm og krever at location har en 3-fas 400 Volt.
Lampene krever et stort seil for diffusjon og denne må plasseres med noe avstand til lampe. Seilet må sikres for vind og det krever en god del plass på location.
Lampene avgir mye varme og man kan derfor ikke skru disse hyppig av og på. Gasspæren i lampen må avkjøles før lampen kan skrus på igjen.
Etter flere testdager kom vi frem til en løsning vi følte oss trygge på. Lysriggen ble en kominasjon av HMI-lamper og LED-paneler.
Som hovedlys brukte vi en Dedolight DPB79 Parallell Beam Light. Dette er en HMI-lampe på 1200W med en spiss og konsentrert lysstråle (litt som man ser i Batman-filmene). Med et av deres spesiallagede Dedolight-speil reflekterte vi lyset og sendte det tilbake på aktør. Dedolight har ulike speil for forskjellige fall-off på lyset. Speilene kommer i varianter fra 1 til 4, der speil 4 er det som er mest soft og sprer mest lys. Etter våre tester fant vi ut av speil 3 passet produksjonen best.
Til å fylle rundt objektet brukte vi to stk Lightstar LUXED-12-LM-Brute. Disse lysene er LED pærer plassert over et stort panel. Man skal ikke undervurdere kraften av disse
lysene. Med medfølgende softboxer får man en stor kilde lys alt plassert på et enkelt combo-stativ.
Obs: Hver forsiktig med å dimme lysene når du filmer high-speed, siden det kan komme "flicker" i bildet. Det er bedre å "diffe" ned lyset med softbox og en eller annen diffusjon.
En av de store fordelene med Lightstar-lampene er at de enkelt kan rulles rundt og plasseres i hjørner dersom du har lite plass på location. De trekker også lite strøm med kun 2160 Watt per lampe. Det er helt klart at LED-teknologien er på full fart fremover, og selv for krevende opptak som Glambot-innspillinger kan LED-lamper være en løsning.
Filhåndtering:
Phantom Flex har spesialtilpasset SSD kort og har et innebygd "cache"-minne som kan lagre totalt 6 sekunder klipp av gangen. Dette må deretter skrives til kortet. Når kamera skriver til kort er det ikke operativt, men det går relativt raskt. Estimer rundt 30 sekunder per klipp.
Alt styres via Vision Research sin egen software via en ethernet kabel mellom kamera og datamaskin. Dette fungerer kun på Windows-maskiner. Kortene har kapasitet på 1TB, men siden vi var avhengig av å kunne overlevere filer raskt til klipper, så fylte vi kun kortene halvfulle. Filene ble deretter flyttet over på en SSD-disk og overgitt til klipper.
Til info: For å kunne overføre filer gjennom en mac-maskin, må man ha en tredjeparts program som støtter filoverføring fra kort - til mac - til SSD disk. Du kan kjøpe årlig eller ukentlig lisens til dette. Prisen er ca 150 dollar for syv dager. Klipper måtte deretter transkode Phantom Raw filene til noe som Premiere kunne lese. I vårt tilfellet konverterte vi til Proress 4444. Det er kun DaVinci som kan lese Phantom Flex filer, så du er avhengig av å ha dette på dataen.
Vi håper denne artikkelen ga deg nytting informasjon som kommer godt med i din neste filmproduksjon. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har noen spørsmål rundt bruk av high-speed.